Op deze blog proberen we je op de hoogte te houden van de geschiedenis van het gezelligste stadje van Vlaanderen.
Niet altijd de grote onderwerpen, misschien wel meer de kleine dingetjes die jou ook kunnen interesseren.

vrijdag 17 juni 2011

John Verrept (1889-1912), de Lierse luchtvaartpionier


Het zal weinigen bekend zijn dat in Lier ook luchtvaartgeschiedenis werd geschreven. John Verrept was één van de eerste Belgische vliegeniers. Hij woonde bij zijn ouders op de hoek van de Zagerijstraat en Antwerpsesteenweg. Hij behaalde op 18 april 1910 zijn vliegbrevet.
Verrept was de 38° belg met een vlieglicentie.

Hij had een vliegtuig van het type Borel-Morane met éénvlakvleugels en het woog 180 kg. Voor een vlucht van 7 uur had men 180 liter benzine en 50 liter olie nodig. Het toestel haalde een snelheid van 115 km per uur.

De Aero Club van België loofde in 1910 een prijs van 20.000 frank uit wie voor 31 juli 1911 de langste afstand in de lucht kon afleggen. De wedstrijd verliep volgens strikte regels. De vliegbaan was 1.000 meter lang en 400 meter breed. De uithoeken van de vliegbaan werden gemarkeerd met palen. Deze manier van vliegen was veel lastiger dan vluchten in rechte lijn. De Antwerpenaar Jan Olieslagers, erg populair in die tijd, was in augustus 1910 recordhouder met een vliegafstand van 224 km.
 
Eén van zijn tegenstrevers was John Verrept. Op 11 juli 1911 verbeterde Verrept te Kiewit het record van Olieslagers met 338 km. Op 17 juli 1911 verpulverde Olieslagers het record van Verrept en vloog 625 km. Hiermee vestigde hij een nieuw wereldrecord. Olieslagers was 7 uur 19 min. in de lucht. Olieslagers en Verrept waren goede vrienden en namen gezamelijk deel aan allerlei wedstrijden en vliegmeetings in heel Europa.



Op 20 januari 1912 doet hij in La Vidamée (Frankrijk) een aanval op een ander wereldrecord door met zijn toestel en twee passagiers een hoogte van 1.075 meter te bereiken. Hij moet zijn recordpoging afbreken omwille van de extreme koude op die hoogte.

John Verrept met zijn vliegtuig op de Molbeemden met de bloemmolens Hellemans op de achtergrond
De tweedekker van Lescart was het tweede toestel dat deelnam aan de vliegmeeting aan de Molbeemden
Wanneer John Verrept met succes had deelgenomen aan de vlucht Parijs-Madrid, organiseerde men op 30 en 31 juli 1911 een vliegmeeting op de Molbeemden. Verrept en een andere piloot, Lescart, namen deel aan deze vliegmeeting. Het was de eerste maal dat vliegtuigen landen en opstegen vanop Liers grondgebied.


Op 17 april 1912 komt John Verrept om het leven wanneer zijn toestel neerstort op het vliegveld Chateaufort in de buurt van Versailles. Hij haalt de wereldpers want blijkbaar is hij de eerste piloot die zelfmoord pleegt met zijn toestel. Vrienden verklaarden dat John Verrept een grote ruzie had met zijn verloofde de dag daarvoor en gezegd had zich van het leven te beroven. Andere getuigen bevestigen dat hij bij het neerstorten van het vliegtuig zijn armen omhoog hield.

1 opmerking:

  1. Waar nu de atletiekpiste is werd ooit luchtvaartgeschiedenis geschreven... Ken nog nog een (bijna) vergeten verhaal van De Mol, vertel het dan hier.

    BeantwoordenVerwijderen